Weet wat je gemist hebt: 13 April Gedragsstijlen in Sales

Terug naar vorige pagina

 

Woensdag 13 april hebben we een ontzettend leerzame avond gehad die verzorgt werd door Martin Vos van Fox Support. Hij heeft ons allerlei inzichten gegeven in de levensfases en verschillende typen mensen, voor zover je mensen in hokjes kunt stoppen, die kunnen helpen bij het netwerken en salesgesprekken.  

Martin Vos wist ons als eerste te vertellen dat een succesvolle ondernemer een gedachtegang moet hebben van “Ja en…” in plaats van “Ja maar”. Het Ja en opent namelijk mogelijkheden terwijl Ja maar de mogelijkheden afsluit. Nu zijn er verschillende type mensen waarbij het voor de een makkelijker is om in een Ja en gedachtegang te komen dan andere mensen.

Allerlei factoren zorgen ervoor dat iemand zich veilig voelt om meer risico’s te nemen dan normaal. In eerste plaats is dit het gevoel van veiligheid. Dit gevoel wordt opgebouwd door de thuissituatie en de financiële situatie. Die moeten op orde zijn om volledig jezelf te kunnen zijn en te kunnen anticiperen op anderen. Is dit niet op orde, dan schieten ze terug in onderbewust gedrag. Als ondernemer en zelfs manager is het belangrijk om hier goed mee om te kunnen gaan en ook om inzicht te hebben in je eigen gedrag en stijl.

In het systeem waarmee Martin Vos werkt zijn er vier verschillende types te onderscheiden, namelijk:

  1. Dominant

  2. Invloed

  3. Stabiel

  4. Consciëntieus

Voor de indeling van deze vier typen mensen wordt er gekeken naar in hoeverre ze taakgericht zijn en in hoeverre ze mensgericht zijn. Ook wordt er gekeken naar in hoeverre iemand direct of indirect is. Iemand die bijvoorbeeld Dominant is, is ontzettend taakgericht en direct in de communicatie. Voor de andere types gelden weer andere indelingen wat betreft taakgerichtheid en directheid.

Met behulp van deze kennis is het mogelijk om met iedereen het gesprek aan te gaan en je te kunnen aanpassen, zodat je geen conflicten krijgt en iedereen weet wat je wilt en wat de ander wilt. Dit is het inzicht om je omzet door middel van een goed gesprek en het onderhouden van netwerken te kunnen verhogen.

Weet wat je gemist hebt en wees er volgende maand weer bij.


Printen
 Juli 2018 
ZoMaDiWoDoVrZa
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

Toon huidige maand