Verslag bijeenkomst JBN Noord d.d. 18 oktober 2017

Klik voor een vergroting

Terug naar vorige pagina

Jonge noordelijke ondernemers op het verkeerde been gezet door Vermakelaar.
Woensdagavond 18 oktober 2017 was het voor de ondernemers van het Jong Bedrijven Netwerk uit de drie noordelijke provincies (JBN Groningen, JBN Drenthe en JBN Fryslân) een enerverende avond. In hotel restaurant Hegen in Wezup kregen ze een theaterspektakel opgevoerd met als centraal thema: ‘De kracht van perceptie’.  

Niets is wat het lijkt
Vincent van Leth, Vermakelaar uit Meppel (http://www.vermakelaar.nl), nam de aanwezigen mee in zijn verhaal waarbij hij diverse goocheltrucs deed en zo liet zien dat Niets is wat het lijkt. “Je hebt als ondernemer sturing over hoe mensen naar je kijken en kunt ze voor de gek houden”, zo stelde hij.. De aanwezigen werden continu op het verkeerde been gezet. Eerst verkleed als ober, door niemand opgemerkt, ontpopte Vincent zich later als showmaster. Bij het voorstellen zei hij niet zijn eigen naam, maar noemde hij zich John Bernhard Nijhuis, de initialen zijn de drie letters van het netwerk JBN. “Ik houd van thema’s in een programma” was zijn droge commentaar.

Out of the box
Bij ondernemerschap is het belangrijk out of the box te denken. Als ‘De Vermakelaar’ wordt Vincent regelmatig gevraagd mee te denken met ludieke campagnes. Zo bedacht hij het ‘Soepsidiehokje’ voor de Zwarte Cross in Lichtenvoorde. De organisatie van het festival wilde iets betekenen voor mensen die het niet breed hebben, maar toch een drankje wilden drinken. Bij het ‘Soepsidiehokje’ op het terrein kon men gratis muntjes halen; een ludieke actie die wereldwijd de pers heeft gehaald. Natuurlijk heeft het hemzelf ook meer bekendheid opgeleverd, en meer werk. Soms komen goede ideeën te vroeg, is zijn ervaring. Zijn idee bijvoorbeeld om een virtual reality bril te maken van een bierdoosje kwam niet uit de verf. De Grolsch-directie, aan wie hij het voorlegde, vond het niets en het project werd afgeblazen. Een paar jaar later komt Google met de Virtual Reality bril en wordt het nu wereldwijd tóch door verschillende bedrijven aangeboden als iets wat je met hun verpakking en een smartphone kunt maken.

Onderscheiden en afleiding
Vincent benadrukt dat je als ondernemer steeds dingen moet verzinnen waardoor mensen je blijven onthouden. Dat kan door je te onderscheiden en door afleiding. Met zijn trucs laat hij zien dat je mensen gemakkelijk kunt misleiden en hun focus verleggen. De kunst is om de focus te richten naar datgene, wat voor jou belangrijk is. Dat het werkt heeft Vincent in Wezup laten zien. De avond was doorspekt van trucjes en misleidingen en het werd de aanwezigen duidelijk dat afleiding inderdaad werkt. Je staat erbij en kijkt ernaar….  Terwijl Vincent uitlegt wat er gebeurt weet hij je toch steeds weer te verrassen. 


(Met dank aan Gé Bouma, JBN Fryslân, voor de verslaglegging)

Printen
 Mei 2018 
ZoMaDiWoDoVrZa
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Toon huidige maand